مهار متقابل نواحی کلامی مغز پس از سکته و تاثیر آن در گفتاردرمانی

 

Contralateral inhibition of the motoric language area in left sided ischemia and its effect on language performance

 

زمان: چهارشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۷:۳۰

‏برگزارکننده: کمپانی ANT Neuro هلند

در تمام بیماران راست دست و در اکثریت بیماران چپ دست، ناحیه غالب گفتاری (بروکا) در نیمکره چپ قرار دارد. ناحیه گفتاری غیر غالب نیمکره راست (یعنی ناحیه همولوگ) دارای اندازه متغیر و دارای فعالیت متغیر است. این دو مرکز از طریق جسم پینه‌ای به هم متصل می‌شوند. فعالیت ناحیه بروکای سمت چپ، ناحیه سمت راست همولوگ را مهار می‌کند.

با این حال، اگر ناحیه اصلی بروکا به هر دلیلی آسیب ببیند (تومور، تروما، انسفالیت)، مرکز راست تا حدی غالب می‌شود و در عین حال فعالیت باقی‌مانده ناحیه نیمکره چپ را از طریق جسم پینه‌ای مهار می‌کند. این امر هنگام گفتاردرمانی این بیماران مضر است، زیرا در این شرایط آموزش زبان بر سمت چپ آسیب‌دیده تاثیری نمی‌گذارد و فقط بر ناحیه همولوگ راست سالم موثر خواهد بود. برای غلبه بر این مشکل در حین گفتاردرمانی، باید ناحیه همولوگ سمت راست را تضعیف نمود تا مغز را مجبور به استفاده از ناحیه بروکای سمت چپ کند. این کار را می‌توان با روش‌های TMS و tDCS پیش از جلسه گفتاردرمانی انجام داد.

در این وبینار، جزئیات بیشتری در مورد پروتکل‌ها و یافته‌های این حوزه ارائه خواهد شد. این وبینار توسط پروفسور Alexander Hartmann پزشک متخصص مغز و اعصاب و استاد نورولوژی در دانشگاه ویتن/هردک ارائه می‌شود. وی تجربه زیادی در نقشه‌برداری قبل و حین عمل از بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی دارد.

لینک ثبت نام در وبینار:
https://register.gotowebinar.com/register/4791001390042780430

تحریک مغزی در گفتاردرمانی

برای دریافت آخرین اخبار و دوره‌ها و وبینارهای آموزشی بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!